Nu de Pokémonkaartenbubbel groter wordt, is er één manier om te voorkomen dat hij barst

De prijs van Pokémonkaarten is torenhoog. Speculanten zinken honderdduizenden dollars in individuele kaarten. Sommigen slokken vintage ongeopende dozen op voor buitengewone bedragen en gooien ze op een uitgehongerde open markt. Het heeft het punt bereikt waarop bedrijven die de kaarten voor de veiling beoordelen het simpelweg niet meer kunnen bijhouden.

Nu merken we dat de rage zich uitbreidt naar de nieuwe Pokémonkaarten in de Verenigde Staten van Amerika. Retailers worstelen met ontevreden klanten. De situatie bereikte een hoogtepunt in februari tijdens een promotie van McDonald’s. De deelnemende restaurants deelden pakjes verzamelkaarten uit in Happy Meals om het vijfentwintigjarige jubileum van het ruilkaartspel te vieren. Deze bundels bevatten toevallig enkele zeldzame, holografische varianten van de geliefde Pokémonkaarten. Hebzuchtige volwassenen kwamen binnen voordat veel kinderen hun aandeel konden kopen en veegde de hele voorraad weg om ze op de secundaire markt te verkopen aan woekerprijzen.

De huidige situatie bij retailers als ‘Target’ is nog erger. Volgens een rapport van Vice kamperen mensen ’s nachts in afwachting van de volgende lading Pokémonkaarten. Ze zijn op zoek naar kaarten met de naam Shining Fates, en in het bijzonder een Charizard die online tussen $ 600 en $ 800 gaat. De bijeenkomsten zijn zo groot geworden dat sommige managers zelfs de politie inschakelt om orde te scheppen.

Wat we in realtime met Pokémonkaarten zien gebeuren, is de vorming van een bubbel. Net als wat er gebeurde met technologieaandelen in de jaren negentig of de huisvesting in de vroege jaren 2000. Natuurlijk barsten grote en kleine bellen de hele tijd. Hoe hoger ze komen, hoe meer mensen bij de ineenstorting gewond raken.

Het is een situatie die Magic: The Gathering-uitgever Wizards of the Coast maar al te goed kent, en een situatie die vakkundig werd gedocumenteerd door NPR’s Planet Money, die in 2015 de geschiedenis van magie traceerde vanuit het perspectief van een econoom.

Toen Magic voor het eerst uitkwam, was één van de nieuwigheden in de manier waarop het werd verkocht, namelijk in gesloten pakjes kaarten, waarin willekeurig een aantal kaarten werden gestopt. Wizards of the Coast wou dat fans een aantal pakjes kaarten zouden kopen in de hoop om die ene kaart te vinden, waarnaar ze op zoek waren. Maar wat het bedrijf niet verwachtte, was dat er een secundaire markt zou ontstaan voor het kopen en verkopen van die zeldzame kaarten tegen enorm hoge prijzen. Een bubbel vormde zich vrijwel onmiddellijk, nadat het spel was gelanceerd en het startende bedrijf had alle hens aan dek nodig om zich hieruit te vechten.

‘Wat we zien is de vorming van een bel; zoals wat er in de jaren ’00 met het vastgoed is gebeurd.’

De oplossing? Druk zoveel mogelijk kaarten af om de prijs van de meest zeldzame soorten te verlagen. Wizards breidden het spel vervolgens uit met verschillende sets kaarten in de loop van de tijd. Zo veranderde het originele verzamelkaartspel van een Tickle Me Elmo-achtige rage in een franchise van bijna dertig jaar oud met elke paar maanden meerdere nieuwe sets kaarten.

Om een lang verhaal kort te maken, The Pokémon Company heeft zijn werk ervoor gedaan. Het zegt dat het werkt om tekorten aan te pakken.

“We zijn ons ervan bewust dat sommige Trainers problemen ondervinden bij het kopen van bepaalde Pokémon Trading Card Game-producten vanwege de zeer grote vraag en wereldwijde verzendbeperkingen die de beschikbaarheid beïnvloeden”, vertelde het bedrijf aan Polygon in een verklaring. “We begrijpen dat dit teleurstellend kan zijn voor fans en waarderen hun geduld terwijl we actief werken om meer van de getroffen Pokémon TCG-producten zo snel mogelijk en op maximale capaciteit af te drukken. Herdrukte producten zullen naar verwachting zo snel mogelijk bij de detailhandel verkrijgbaar zijn. Meer informatie is te vinden op Pokémon Support. “

Maar dit is niet 1994, toen Wizards de strijd aanbond met zijn eigen bubbel. Het is 2021 en de zaken zijn een stuk uitdagender.

The Pokémon Company moet niet alleen ongelooflijk hard werken om aan de vraag van de consument te voldoen, het moet er ook aan voldoen tijdens een aanhoudende, wereldwijde pandemie en een scheepvaartfiasco in het Suezkanaal dat de wereldwijde handelsroutes nog maanden zal beïnvloeden. De hele tijd zullen hondsdolle influencers en potentiële analisten meegaan op de golf van Pokémonpopulariteit en deze gebruiken om hun verschillende sociale media en streaming videokanalen een boost te geven. En ze zullen eens goed lachen wanneer de bubbel barst …

Daarom is The Pokémon Company op dit moment zo voorzichtig met zijn woorden.

“We willen de community bedanken voor hun voortdurende steun aan de Pokémon TCG”, concludeert de verklaring aan Polygon. “We vragen begrip terwijl we werken aan het vergroten van het aanbod, zodat we verdere ongemakken kunnen verminderen.”

Dit vind je misschien ook leuk...